بهبود کنترل HbA1c با آموزش گروهی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 6 مارس 2017- با توجه به مطالعات محققان استرالیایی آموزش گروهی در زمینه‌ی کنترل بیماری  دیابت موجب بهبود هموگلوبین A1c می شود. این بررسی همچنین نشان داد که آموزش‌های گروهی به افراد مبتلا به دیابت، تغییرات مثبتی را بر شیوه‌ی زندگی این افراد بر جا گذاشته و پیامدهای اجتماعی مثبتی را برای آنها در پی دارد.

این تحقیقات توسط محققان دانشگاه Bondدر کوئینزلند با آنالیز داده‌های استخراج شده از 47 مقاله ی تحقیقاتی منتشر شده از سال 1998 تا سال 2015، انجام گردید. در این مطالعه تاثیر برنامه‌های آموزشی گروهی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 با مراقبتهای استاندارد مقایسه شد.

میزان هموگلوبین A1cدر طول این مطالعات اندازه‌گیری شده بود. در گروه آموزش، مقدار هموگلوبین A1c در طی 6 تا 10 ماه در 30 مطالعه بطور متوسط 0.3 درصد کاهش یافته و برای 12 تا 14 ماه در 27 مطالعه‌ به میزان 0.3 درصد کاهش نشان می‌داد.

محققان همچنین دریافتند که در 3 مطالعه، مقدار هموگلوبین A1c تا 0.7 درصد (8 میلی مول بر مول) در طی 18 ماه کاهش یافته است، در حالیکه در 5 مطالعه‌ی دیگر مقدار کاهش هموگلوبین A1c پس از 18 ماه برابر با 0.9 درصد (10 میلی مول بر مول) بود.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Odgers-Jewell گفت: آموزش گروهی به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به صرفه‌تر و موثرتر از آموزشهای فردی است زیرا در صرف زمان و بودجه‌ی مورد نیاز برای آموزش نسبت به  آموزشهای فردی صرفه جویی می‌گردد.

مزایای بالقوه‌ی مداخلات آموزشی مبتنی بر گروه، نسبت به آموزشهای فردی شامل زمان بیشتر برای ارائه ی اطلاعات دقیق‌تر، کاهش مطالبات زمانی کارکنان بهداشتی، راحتی شرکت خانواده‌ها و مسئولین شغلی مختلف و تسهیل بحث و حمایت از افراد گوناگونی است که با چالش‌های یکسانی مواجه هستند. واضح است که برای استفاده از آموزشهای گروهی به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

 آموزش گروهی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منجر به بهبود در جنبه های مختلفی مانند درک درست از بیماری، وزن بدن، اندازه‌ی دور کمر، مقدار قندخون و مقدار تری گلسیرید می‌شود.

محققان نتیجه گیری کردند: برای آگاهی از تأثیر اندرکنش‌های گروهی بر بهبود سلامت افراد و بررسی هزینه- اثربخشی برنامه‌های آموزش گروهی، موانع و تسهیلات اجرای برنامه‌های آموزش گروهی برای مدیریت دیابت نوع 2 نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Medicine منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/group-education-improves-hba1c-control-for-people-with-type-2-diabetes-94273149.html